Anti-Sweden – et selskap med et mål

Anti-Sweden – et selskap med et mål

Dette merket ble startet i 2009 og var opprinnelige en reaksjon mot svenskenes sterke grep om de nordiske jeans kolleksjonene. De var også en del av en større bevegelse, en Anti-Demin bevegelse som hadde som mål å utforske det mørke, det spennende og det jeans stod for før.

Å vekke til live en subkultur

Jeans, i øynene til Anti-demin bevegelsen og Anti-Sweden, stod en gang for opprør. Det var rebellene som gikk i jeans og som gjorde at de fine overklasse fruene gipset i sjokk når disse gatens gutter og jenter gikk stolt forbi.

I ikoniske filmer slik som ”Rebell without a cause” (1955) med James Dean så man hvordan jeansen var en del av opprører mot det etablerte. Dessverre så har dette druknet i skinny fit, modeller med glitter og annet.

Anti-Demin og Anti-Sweden ønsker å ta tilbake det opprørske elementet til jeans, designen som viser fingeren til det etablerte. Samtidig er det helt klart at man kan ikke bruke de gamle opprørssymbolene. Kampsakene, rebellene endrer seg over tid. Det samme må designen gjøre.

Den må reflektere det som utgjør rebellene og ikke minst, den opprørske subkulturen i dag.

Ekte, mørkt design

Det vi elsker med Anti-Sweden er at de har tatt den mørke jeansen og jobbet med illustratører og andre for å skape et mørk design som kombinerer edgy og røft. Selv sier designere at de ønsket å skape et helt eget univers. I dette universet så ville de kombinere det mørke med det ekte og finne et perfekt krysningspunkt mellom Black Metal og Fashion.

Vi mener at de har oppnådd dette takket være deres ustrakte samarbeid designere og artister, et samarbeid som har lange tradisjoner. Mange designere har slått seg sammen med representanter fra de miljøene de ønsker å selge til. Så hvis man ønsker å selge til personer inne Hip-Hop kulturen så samarbeider man med artister og designere som daglig er involvert i dette miljøet.

Flere spark til svenske

Med et navn som Anti-Sweden så må man jo sparke litt til svenskene. Så det var laget en del gimmicker som ble brukt for å gjøre litt narr av svenske. Blant annet så kunne man ta med seg et par med svenske jeans til en butikk som selger Anti-Sweden.

Kunden kunne be om ”jeans amnesti” og man fikk en rabatt på Anti-Sweden jeans. Den jeansen som ble levert inn ble så omsydd til å være en Anti-Sweden jeans eller den ble brukt til dørmatte i butikken. Med andre ord, gjenbruk!

Det var ikke alle butikkene som var med på slike opplegg, men det var en del av det kunstneriske uttrykket til merket.